• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אליקים לבנון

שימוש והנאה מחילול שבת

הרב אליקים לבנון

שאלה

שלום כבוד הרב,
חייל המשרת עם חיילים חילוניים:
א. מה הדין כאשר נמצא עם חילוני בחדר / בעמדה / בסיור וכד', והחילוני עושה פעולה שאסורה בשבת - כמו הדלקת אור / מזגן / שמיעת שירים וכו'.
ב. האם יש חילוק אם הוא עושה זאת לעצמו או שעושה בשביל החייל הדתי למרות שלא ביקש וכו'.

תשובה

א. אם בחור שאינו שומר מצוות, הפעיל מכשיר חשמלי, כמו תאורה, דיסק, מזגן וכד', אסור ליהנות מהפעולה בשבת. מבחינה הלכתית, מוגדרת פעולה זו כמדליק בשוגג, מפני שבד"כ המדליק אינו יודע כלל שיש איסור בשבת, ויש המגדירים אותו עפ"ז 'תינוק שנשבה'. המחבר, בסימן שי"ח סע' א' פוסק, שגם המבשל בשוגג אסור בהנאה באותה שבת.
(בסימן שי"ח ס"ק ז', מביא המשנ"ב את פסק הגר"א המכריע כתוס', שהלכה כר' מאיר, והמבשל בשוגג מותר בהנאה בשבת. אבל הוא כותב, שרק במקום צורך יש לסמוך על דיעה זו. בשאלה כפי שנשאלה אין צורך מיוחד, לכן כתבתי שאסור ליהנות).
ההגדרה של איסור הנאה, שונה מהרגיל. למשל: אם בלילה חייל חילוני הדליק אור בחדר, מותר לשהות בחדר אבל אסור לקרוא לאור האור הדלוק, וכן למשל אם הדליק מזגן, מותר להישאר בחדר ואין חובה לצאת. אבל אם היה חם בחדר, ואדם יצא החוצה למקום מוצל וכאשר הודלק המזגן הוא רוצה לחזור לחדרו בגלל המזגן, לא יחזור. אבל אם ממילא רצה ללכת לישון בחדרו, וכעת יש מזגן, לא נחשב כנהנה, למרות שבפועל נעים יותר לישון בחדר. דיסק או רדיו, מותר להיות במקום ולהתכוין לא ליהנות.
ב. אין הבדל בין אם עושה לי או עושה לעצמו.
רק בגוי, אם הדליק לצורך עצמו, מותר גם לישראל ליהנות מהמלאכה, כמו למשל לקרוא לאור האור שהגוי הדליק, או להיכנס לחדר שהודלק בו מזגן וכד'.

מומלצים