• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אמיר נכטשטרן

יציאה מן הארץ

הרב אמיר נכטשטרן

שאלה

בע"ה אני כבר מבולבלת לגמרי... האם מותר לצאת מן הארץ או לא? מי פוסק שכן ומי פוסק שלא? ולמה כן ולמה לא? האם נסיעה לפולין היא משהו שונה מנסיעה רגילה? (במקרה שפוסקים שלא לצאת מהארץ) תודה רבה טל

תשובה

לטל שלום וברכה, וסליחה על העיכוב הרב. ישנן, כפי שודאי ראית, דיעות שונות ומנוגדות בין הפוסקים. המקור לכל נושא היציאה מא"י לחו"ל הוא דוקא בהלכות גילוח בחול המועד, המופיעות בשולחן ערוך אורח חיים סימן תקלא סעיף ד: "אלו מגלחין במועד: מי שיצא מבית השביה ולא היה לו פנאי לגלח קודם המועד, ומי שיצא מבית האסורים ואפילו היה חבוש ביד ישראל שהיו מניחין לו לגלח, וכן המנודה שהתירו לו ברגל, וכן מי שנדר שלא לגלח ונשאל על נדרו ברגל, [וכן הבא ממדינת הים] בחול המועד, או שבא בערב הרגל ולא היה שהות ביום לגלח, [והוא שלא יצא מארץ ישראל לחוצה לארץ לטייל.]" ומבאר המשנה ברורה: "..מא"י לחו"ל [אינו מותר - אלא ביצא להרויח או לראות פני חבירו] דהוא חשיב דבר מצוה שמותר לצאת מא"י בשביל זה, [משא"כ לטייל בעלמא] דבכה"ג אסור לצאת מא"י לחו"ל.." אם כן, לצאת לחו"ל אפשר בנסיבות מסוימות בלבד, ולא "לטיול בעלמא". הפוסקים האחרונים הרחיבו במעט את הגדרים, ויש מהם (הרב ליכטנשטיין, כמדומני) המתירים אפילו לצאת "לטיול בעלמא" במציאות הישראלית הלוחצת, שבה האיוורור וההתנתקות בחו"ל הוא צורך נפשי. לגבי פולין, ישנם שיקולים חינוכיים שאולי מהווים צד נוסף, וגם על כך דנים הפוסקים. יש המצרפים את העליה לקברות צדיקים כהיתר נוסף, ומאידך, נסיעה לפולין יחד עם יום נופש בפראג שונה, לא כן? ראי למשל: http://www.kipa.co.il/ask/?text=%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F&searchinsubject=true&searchcat=&searchrav=&orderby=qdate סיכום, כל אחד יתייעץ עם רבותיו שלו וילך ע"פ הוראותיהם. מקווה שהועלתי במקצת לסדר את הדברים. בברכה אמיר

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים