• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אמיר נכטשטרן

חופה שחורה

הרב אמיר נכטשטרן

שאלה

שלום כבוד הרב, לאחרונה ראיתי באתר מסויים תצלום שכותרתו ""חופה שחורה" בטקס נישואין שנערך בבית הקברות בגטו ז´ליכוב." ואף נכתב הסבר למושג "חופה שחורה": "על פי מסורת יהודית עתיקה, העמדת חופה בבית הקברות בזמן משבר תסייע לסיימו. כאן - ניסיון לעצירת מגפת טיפוס בגטו." רציתי לשאול את כבוד הרב האם בכלל יש כזה מנהג כזה ביהדות ומה מקורו ? הרבה תודה

תשובה

שלום וברכה, את האתר המוזכר לא מצאתי, ואיני יכול להתייחס לסיפור שמאחורי התצלום שהזכרת. אכן, מצאנו בספרי המנהגים (אוצר כל מנהגי ישורון סימן מב´ עמ´ 97): "כשהיה מגפה בעיר עשו חופה עם עני יתום ויתומה עניה על חצר-מות משום סגולה... הטעם משום [גדולה מצות צדקה והכנסת כלה שעל ידן זוכים לאריכות ימים], ועוד הכנסת כלה עניה ויתומה עם עני יתום יש בזה הרבה מצות...". העיסוק בצדקה ובהכנסת חתן וכלה יתומים, הם אלו שיעמדו לזכות הקהילה אל מול מלאך המוות הפוגע בה. מעניין, שגם בפוסקים בדורות האחרונים (שו"ת מהרשד"ם ושו"ת ציץ אליעזר) מצאנו התיחסות למה [ש"מורגל בין ההמון] לעשות סגולה לחולאת ילדים" בהעמדת חופה של חתן וכלה יתומים בבית הקברות, כאשר הם דנים בסוגית כניסת חתן כהן לבית הקברות. אם אנחנו עדיין מתפלאים, הרי שככל הנראה סגולה זו אכן פעלה את פעולתה דוקא [בבית הקברות הישן של תל אביב] לפני כמאה שנים, ועצרה את מגיפת הכולירע שהשתוללה ביפו. (http://otiyot.tik-tak.co.il/web/newspaper/katava6.asp?id=7621&Word=&gilayon=699&mador=105&Modul=24) אעפ"כ, דומני [שמנהג זה לא נוהג כיום כלל וכלל.] ונותר רק ללמוד איך התגלגל במהלך הדורות, ואלו עקרונות חינוכיים הוא מחזק ומשמר. *** הערה לסיום: את הביטוי "חופה שחורה" מצאתי (אף כי אינני בטוח ששמורה לו "זכות ראשונים" על כך) אצל הסופר יוסף חיים ברנר (בסיפורו "בין מים למים"). שם הוא לועג ובז לאותם "משמרי הבלי השוא" המהוים "חרפה לאומית", הרוצים להשיא יתום ויתומה בהר הזיתים ע"מ לעצור מגפה המתחוללת בירושלים. כוונתו בסיפור היא לבוז למנהגים ולשומרי התורה מן הישוב הישן, ולחזק את החלוצים ואנשי הישוב החדש, שבעטו בתורה ובמנהגי עמנו. ופוק חזי מה בין אלו לאלו. בברכה, בחודש של שמחה, בברכת "ונסו יגון ואנחה". אמיר

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים