• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

רבני ישיבת אלון מורה

לשון הרע בחתונה

רבני ישיבת אלון מורה

שאלה

מה עליי לעשת כאשר אני בחתונה ואין מקום לשבת אלא רק ליד אנשים שמדברים לשון הרע?

תשובה

שלום רב! לפני שאענה לשאלתך אכתוב הקדמה קצרה לנושא. איסור לשון הרע מתחלק לכמה עניינים: 1- איסור לשון הרע על כל צורותיו. 2- קבלת לשון הרע, כלומר להאמין שהסיפור אמת. 3- שמיעת לשון הרע אפילו ללא קבלתו. שני האיסורים הראשונים מפורסמים בתורה כאיסור לשון הרע וכן בדברי חז"ל והפוסקים. המקרה השלישי הוא קצת יותר מורכב אך גם בו האיסור ברור. - בגמרא במסכת כתובות נאמר "ויתד תהיה לך על אזנך" אל תקרי אזנך אלא אוזנך. מכאן לומדים שאם אדם שומע דבר שאסור יניח אצבעו באוזניו ולא ישמע. -בגמרא במסכת שבועות מופיע איסור מפורש בתורה לשמוע בבית משפט את דברי אחד מבעלי הדין קודם חבירו.עניין זה נלמד מן הפסוק של "לא תשא" ומופנה גם ללימוד של לשון הרע. כלומר לא להאמין לדברים שנאמרו כאשר הם נאמרו לפני דברי בעל הדין השני. - בפרקי דר´ אליעזר מצאנו בצוואתו שנאמר "בני אל תשב בחבורת האומרים גנאי מחבריהם כי כשהדברים עולים למעלה בספר נכתבים [וכל העומדים שם נכתבים בשם חבורת רשע ובעלי לשון הרע]". אמנם בשמיעה יש צד קל יותר שמותר לשמוע כאשר הדבר יכול להועיל לו בעתיד. כגון שמזהירים אותו מלעשות עסק עם אדם רמאי, שלהאמין אסור אפילו במקרה כזה אך לשמוע אפשר. אך ישנם עוד מספר תנאים להתיר שמיעת לשון הרע גם כאשר יש לכך תועלת עתידית. ולעניין השאלה: בספר "חפץ חיים" כלל ו סעיף ה יש התייחסות לדברים בצורה מפורשת. 1.ללכת לשמוע בכוונה לשון הרע- אסור. 2.אם [כבר ישב] בחבורה והתחילו לדבר לשון הרע: -אם יכול ללכת או להניח אצבעות באוזניו - מצווה גדולה הוא עושה. -אם אינו יכול להשתמט או להניח אצבעות בתוך אוזניו, כי יחזיקו אותו לשוטה וכד´(למרות שלכתחילה אם יכול להתגבר על יצרו, אמרו חז"ל עדיף שיעשה אדם את עצמו שוטה כל ימיו ואל יהיה רשע שעה אחת לפני המקום). וכן לא יכול הוכיח את אותה חבורה על דבריהם האסורים, אזי עליו להחליט מספר דברים לעצמו: *יחליט שלא להאמין לדבר הגנות בשום אופן *לא יהנה משמיעת הסיפורים *לא יראה בשום תנועה שהוא מסכים לדבריהם. ואם יכול יראה להם בהבעת פניו את חוסר הנוחות שיש לו מן הדברים. ולמעשה: אם את נמצאת במצב 1 וטרם ישבת עם אותם אנשים, ואת יודעת שהם בדרך כלל מדברים לשון הרע או שזה הטבע שלהם וההרגל שלהם לדבר בגנות- [אין שום היתר לשבת עימם]. ואפילו אם ישב ולא ישמע כלום ולא יאמין לדבריהם, נקרא פושע כמותם ויכתב בספר בשם בעל לשון הרע. אם את במצב 2 אז "החכם עיניו בראשו" וינהג כפי כל הכלים שהוזכרו. ובכלל עדיף להפסיד אולי חתונה אחת בחיים מאשר להכשל באיסורי תורה מפורשים וחמורים. ויהיו לפניך תמיד דברי השו"ע בסעיף הראשון- "ואל יבוש מפני המלעיגים עליו בעבודת ה´" בהצלחה דניאל

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים